Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    דרך אבא הילל סילבר 12,

    מגדל ששון חוגי,

    מתחם הבורסה רמת גן

    טלפון: 077-8041822

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    אלימות במשפחה סטטיסטיקה

    בישראל של שנת 2010, כל מהדורת חדשות כוללת מקרה אחר של אלימות במשפחה. שכיחותה של תופעה זו וחומרתה, מובילות למסקנה ברורה כי נושא זה איננו מטופל כראוי ברמת החינוך וברמת הענישה.

    אלימות במשפחה סטטיסטיקה

    אלימות במשפחה סטטיסטיקה צריך להיות אחד מן הנושאים הראשונים בסדר היום המדיני ורק אז, ניתן יהיה להילחם בהצלחה בתופעה נוראה זו.

    מקרי האלימות הקשים להם אנו עדים בשנים האחרונות, מעוררים את השאלה האם לא ניתן היה למנוע את האסונות הללו, אילו גורמי הרווחה והמשטרה היו מתערבים בשלב מוקדם יותר במתרחש בתוך המשפחות הללו.

    תוכן עניינים

    אלימות במשפחה סטטיסטיקה מבהירה עד כמה המצב הארץ חמור, שכן אחת מכל שבע נשים בישראל, סובלת מהתעללות מצד בן זוגה. כאשר לבני הזוג יש ילדים, בחלק נכבד מן המקרים, האלימות מופנית גם כלפיהם. למרבה הצער, בעוד הסטטיסטיקה של מקרי האלימות גבוהה כל כך, שיעור הנשים אשר מדווחות על האלימות קטן בהרבה.

    מדוע נשים אינן מדווחות על התנהגותו האלימה של בן זוגן ומדוע אינן עוזבות? איזו מדיניות יש לנקוט בתחום הענישה ובתחום החינוך, בכדי למזער את התופעה של אלימות במשפחה סטטיסטיקה.

    קשר השתיקה

    אלימות במשפחה סטטיסטיקה מראה כי בעוד אחת מכל שבע נשים, סובלת מאלימות על ידי בן הזוג, רק אחד מכל עשרה מקרים, מדווח לרשויות. מדוע נשים מוכות אינן מדווחות על המתרחש בביתן ומדוע הן אינן עוזבות את בני זוגן?

    ראשית כל, צריך להבין כי אלימות במשפחה סטטיסטיקה כוללת לא רק פגיעה פיזית ואלימות מילולית אלא גם שליטה פסיכולוגית מוחלטת של הגבר האלים על אשתו. המשמעות היא כי האישה מאשימה את עצמה בהתנהגותו האלימה של בן הזוג כך שלמעשה, היא משוכנעת כי ביכולתה למנוע את מקרי האלימות הבאים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הגבר מפעיל מניפולציות רגשיות על בת זוגו כי אם תעזוב, היא תהיה זו אשר אחראית על פירוקו של התא המשפחתי. רגשות האשם הללו מונעים ממנה לעזוב את בן הזוג ולקוות כי התנהגותו האלימה תעלם.

      הימנעותן של נשים מלדווח על התעללות בני זוגן נובעת גם היא מתוך האמונה כי העתיד ייראה טוב יותר ולעיתים, הן אינו מגישות תלונה למשטרה בשל איומים מצד בן הזוג.

      מן האמור לעיל, אנו מבינים כי נשים מוכות אינן מדווחות על מקרי האלימות ואינן עוזבות את בן הזוג האלים בשל הלחץ הפסיכולוגי שמפעיל עליהן בן הזוג.

      התערבות גורמי הרווחה

      במהלך השנים האחרונות, אנו עדים למקרי אלימות במשפחה סטטיסטיקה חמורים ביותר. שכיחותם של המקרים וחומרתם, מעלה בציבור את השאלה האם היה פגם בהתנהלותם של גורמי הרווחה או האם המשטרה לא התערבה כשהיה צורך בכך.

      נדמה כי הישנותם של מקרי אלימות במשפחה סטטיסטיקה, מחייבת את המסקנה כי הגורמים השונים, צריכים לעשות שינויים משמעותיים בהתנהלותם שכן היה ניתן למנוע את האירועים הטרגיים הללו, בעזרת התערבות נכונה ובעיתוי נכון של הגורמים המטפלים.

      אין ספק כי משימתם של גורמי הרווחה איננה פשוטה והתערבות בלתי צודקת מצידם, מהווה הפרה של זכויות האדם הבסיסיות ביותר. עם זאת, חלק נכבד מן המשפחות בהן התרחש אירוע אלימות במשפחה סטטיסטיקה, הן משפחות אשר היו מוכרות לשירותי הרווחה עקב בעיות שונות בבית. ייתכן כי התערבות משמעותית יותר מצד גורמי הרווחה, או המשטרה, הייתה מונעת את האסונות שהתרחשו.

      אלימות במשפחה סטטיסטיקה – מה ניתן לעשות?

      צמצום התופעה של אלימות במשפחה סטטיסטיקה, דורשת טיפול בשני מישורים שונים. האחד, במישור המניעה אשר יבוא לידי ביטוי בחינוך והשני, במישור ההרתעה אשר צריך להתבטא בחומרת הענישה.

      1. מניעה: יש לנקוט בכל האמצעים על מנת למנוע מלכתחילה את מקרי האלימות הקשים. האמצעי המרכזי להשגת מטרה זו הוא החינוך שכן ניתן לראות סממני אלימות בגילאים קטנים מאוד. יש ליצור תוכניות המחנכות לסובלנות, לכבוד הדדי תוך העברת מסר ברור כי אלימות היא אסורה לחלוטין.
      2. הרתעה: לצד הפעילות במישור המניעה, יש להגביר את אפקט ההרתעה על ידי ענישה חמורה יותר לפשעי אלימות. כאשר מקרי האלימות רבים כל כך וחמורים כל כך, לא נותרה אלא המסקנה כי הענישה אינה מרתיעה דיה.
      3. התערבות גורמים בקהילה: אלימות במשפחה סטטיסטיקה ניתן למנוע על ידי התערבות מתאימה של הגורמים השונים בקהילה כגון משטרה ורשויות הרווחה. כמו כן, כל מי שעד למקרה אלימות או חושד  בכך, צריך לדווח למשטרה, כדי שזו תוכל לפתוח בחקירה ולטפל.

      סיוע לנשים מוכות

      לעיתים קרובות, נשים הסובלות מהתעללות על ידי בן זוגן, אינן מודעות לכמות הארגונים אשר עומדים לרשותן לקבלת סיוע  ויציאה ממעגל האלימות. במסגרת הגברת המודעות לכל נושא אלימות במשפחה סטטיסטיקה, יש לצאת במסר ברור אשר יגיע לנשים אלו, כי הן לא לבד וכי אפשר לצאת מן המצב הזה בו הן נמצאות.

      הארגונים השונים מעניקים סיוע הן בתחום הנפשי – פסיכולוגי והן בתחום המשפטי. נשים מוכות אינן מודעות, פעמים רבות, לזכויותיהן הבסיסיות ביותר ועל כן, נדרשת עזרה גם במישור הזה.

      אחת מכל שבע נשים בישראל, סובלת מאלימות על ידי בן זוגה. תופעה זו של אלימות במשפחה סטטיסטיקה, הפכה לשכיחה מאוד בארצנו ויש לנקוט בכל האמצעים, כפי שפורטו לעיל, על מנת להוקיע את מקרי האלימות מן החברה.

      *אתר אלימות במשפחה – LawPlili מכיל מאמרים משפטיים וניתוחים משפטיים אך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. יובהר כי העושה שימוש באמור באתר עושה כן באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף