Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    דרך אבא הילל סילבר 12,

    מגדל ששון חוגי,

    מתחם הבורסה רמת גן

    טלפון: 077-8041822

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מתגרשים? מדריך למזונות ילדים

    על מי מוטל תשלום דמי המזונות ומדוע? מה כוללים בעצם דמי המזונות? כמה כסף זה יוצא בפועל? וכיצד מחשבים את דמי המזונות כאשר מדובר ביותר מילד אחד? על כל אלה במאמר הנוכחי.

    מתגרשים? מדריך למזונות ילדים

    תוכן עניינים

    האב חייב במזונות ילדיו

    דמי מזונות ילדים במדינת ישראל נפסקים על פי הדין הדתי שחל על בני הזוג. משום כך, על בני זוג יהודים חלה ההלכה היהודית הקובעת כי האחריות לזון את הילדים מוטלת באופן בלעדי על האב.

    אחריות האב היא אבסולוטית ואינה תלויה ביכולתו הכלכלית של האב או ביכולתה הכלכלית של האם. גם אם האב עני מרוד וגם אם האם מרוויחה הרבה יותר מהאב, חובת תשלום המזונות מוטלת על האב.

    בשנת 2006 הוקמה 'וועדת שיפמן' לבחינת דיני המזונות בישראל. הוועדה הגישה את מסקנותיה הסופיות בשנת 2012. על פי מסקנות הוועדה, אין להחיל את תשלום המזונות בלעדית על האב כפי שמורה הדין הדתי, אלא יש לבצע חלוקה שוויונית יותר שתתחלק בין שני ההורים ותתחשב ביכולתם הכלכלית. אך מסקנות הוועדה נותרו בגדר המלצה בלבד והדין נותר כפי שהיה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עד איזה גיל חל חיוב תשלום המזונות?

      מבחינת גיל תשלום המזונות, התרחשה התפתחות מעניינת בדין הדתי. על פי הדין המקורי, חובת האב לזון את ילדיו חלה רק עד גיל 6 של הילד הרך. אך בשנת תש"ד תיקנה הרבנות הראשית תקנה המרחיבה את חיוב המזונות עד גיל 15. מאוחר יותר הורחבה תקנה זו עד גיל 18.

      אולם בפועל, בתי המשפט בישראל פוסקים מזונות גם אחרי גיל 18 – עד לסיום השירות הצבאי. שירות החובה בצבא אינו מאפשר לילד להתפרנס, קובע בית המשפט, ולפיכך מוטלת על האב חובה להמשיך לפרנסו. אלא שחובה זו הוגבלה לכדי שליש מגובה דמי המזונות הרגילים.

      תשלום מדור והוצאות חינוך לילד

      חיוב המזונות המקורי נוגע לצרכי הקיום הבסיסיים של הילד. אך מלבד דמי המזונות, על האב תשלום נפרד עבור המדור, כלומר דירת המגורים של הילד.

      תשלום זה בא לידי ביטוי, כמובן, רק כאשר הילד גר אצל האם. ההנחה היא שהאם בוחרת לגור בדירה גדולה יותר בשביל שיהיה בה מקום עבור הילד, ומשום כך על האב מוטל לשלם לה עבור פער התשלום במחיר הדירה.

      התשלום המדויק תלוי במקרה הספציפי, אך באופן כללי מחשבים סכום זה בשיעור של 30% מסך כלל הדירה עבור ילד אחד, בשיעור של 40% עבור שני ילדים ובשיעור של 50% עבור שלושה ילדים ויותר.

      מלבד דמי המדור, האב חייב לשלם מחצית מהוצאות החינוך של הילד. הוצאות החינוך כוללות: גן ילדים, מעון, בית ספר וכדומה.

      כמה זה יוצא בפועל לחודש?

      הסכום המינימלי שכל אב חייב לשלם עבור המזונות לילדו, לא כולל מדור והוצאות חינוך, עומד כיום על סך 1300 ₪ לחודש. סכום זה נועד עבור הצרכים הבסיסיים של הילד ואינו טעון הוכחה.

      מלבד זאת, כאמור, על האב לשלם דמי מדור לפי החישוב דלעיל ותשלום עבור מחצית מהוצאות החינוך.

      חיוב האב במזונות עבור כל ילד וילד

      החיוב של האב במזונות ילדיו הינו חיוב כלפי כל ילד שלו. מכאן שאם יש לאב כמה ילדים, עליו לשלם מזונות עבור כל ילד וילד.

      נשאלת השאלה: האם ניתן לחשב את הסכום בצורה ליניארית? כלומר, האם אב שמחויב, למשל, לשלם 2,000 ₪ עבור ילד אחד, יהיה חייב באופן אוטומטי 6,000 ₪ עבור 3 ילדים?

      התשובה היא שלילית. ב'הלכת ורד' נקבע כי התשלום עבור כמה ילדים אינו מכפלת התשלום של ילד אחד. הסיבה לכך: הרבה פעמים ניתן לשלם מחיר נמוך יותר עבור מצרך אחד שיספיק לשני ילדים, ואין סיבה שהאב ישלם עבור מוצר נפרד לכל ילד.

      *אתר אלימות במשפחה – LawPlili מכיל מאמרים משפטיים וניתוחים משפטיים אך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. יובהר כי העושה שימוש באמור באתר עושה כן באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף