Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
Lawplili_MainPic אלימות במשפחה
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    דרך אבא הילל סילבר 12,

    מגדל ששון חוגי,

    מתחם הבורסה רמת גן

    טלפון: 077-8041822

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה

    דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה

    תוכן עניינים

    דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – מבוא

    התמודדות עם אלימות במשפחה חולקת מאפיינים רבים עם התמודדות עם אלימות בכלל.

    עם זאת, מכיוון שמדובר באלימות בתוך המשפחה, ההתמודדות היא נושא קצת יותר רגיש ועדין. זאת, בין השאר, בשל העובדה שחיים תחת קורת גג אחת. מאמר זה יתאר את דרכי ההתמודדות עם אלימות במשפחה. בחלק מן המקרים רצוי לוותר על שלב מוקדם ולעבור ישר לשלב יותר אקטיבי – במקרים שבהם האלימות קשה יותר.

    דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – חינוך

    חינוך מתחיל מהגיל הרך. אם נחנך את הילדים של היום שאלימות היא לא הפתרון, יש פחות סיכויים לכך שהם יגדלו להיות בוגרים אלימים ואנשים שמפעילים אלימות כלפי בני משפחתם. החינוך נגד אלימות בכלל ונגד אלימות במשפחה בפרט, הוא אחריותה של המדינה בראש ובראשונה. עם זאת, לכולנו יש חלק בכך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – זיהוי והימנעות

      כאשר נמצאים במערכת יחסים זוגית, יש סימנים מוקדמים לכך שמערכת היחסים עומדת להפוך לאלימה, כגון: קנאה קיצונית ולא נורמלית, האשמות, איומים, השפלות וכו'.

      יש להדגיש כי אלימות מילולית במשפחה היא לא רק סימן, אלא היא אלימות לשמה. אם זיהיתם (או ליתר דיוק, זיהיתן) שאתם נמצאים במערכת יחסים שעומדת להפוך לאלימה, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לעזוב את מערכת היחסים.

      יש סכנה רבה בלא לעשות כלום וסתם לראות איך העניינים מתגלגלים. בפעם הבאה המילים יהיו מכות והאיומים יתממשו. יש לגדוע את המצב באיבו. אם הצד האלים מאיים על הקורבן שיפגע בו או שיתאבד, יש לפנות לגורם מקצועי או למשטרה (ראו בחלק על הפנייה לגורמים חיצוניים).

      אם הצד האלים מאיים על הקורבן שיפגע בו או שיתאבד, יש לפנות לגורם מקצועי או למשטרה

      דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – פנייה לגורמים חיצוניים

      יש מספר גורמים שניתן לפנות אליהם:

      • המחלקות הסוציאליות בעיריות של הערים שבהם אתם גרים.
      • עמותות למען נשים כמו נעמ"ת או ויצ"ו.
      • הקו החם למניעת אלימות במשפחה (1-800-220-000
      • המשטרה.

      הגורמים המקצועיים יכולים לתת הכוונה וסיוע. הם יכולים לייעץ מה לעשות, יכולים לתת סיוע נפשי ויכולים לייעץ מה ניתן לעשות מבחינה חוקית ופרוצדורלית. חשוב לומר גם שאפשר לשקול ללכת למקלט לנשים מוכות. ניתן לפנות לגורמים אלו בכל שלב. לפני שעושים משהו שעלול לגרום לאלימות, רצוי להתייעץ איתם איך עושים זאת. המשטרה יכולה, ולרוב אכן עושה, להוציא את הצד האלים (בד"כ הגבר) מהבית. המשטרה גם חוקרת את העניין.

      פנייה לגורמים חיצוניים יכולה להיעשות לא רק על ידי האנשים שמעורבים בסיטואציה. גם בני משפחה אחרים, חברים או מכרים יכולים להתריע על המצב בפני גורמי הרווחה. למשל, אם חבר של המשפחה מזהה סימנים שיש התעללות בילדים, רצוי מאוד שידווח על כך. במצבים מסוימים זו אפילו חובתו.

      דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – הוצאת צו הגנה מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה

      החוק למניעת אלימות במשפחה נותן סמכות לבית המשפט לענייני משפחה לתת צו הגנה על הקורבן. הצו יכיל הוראות של הרחקת הצד האלים מן הבית והוראות נוספות של הגנה על הקורבן. מי שיכול לבקש צו כזה הם כל בני המשפחה (גם מי שחווה את האלימות וגם מי שלא), תובע משטרתי, פקיד סעד המטפל במקרה של התעללות בילדים, או היועץ המשפטי לממשלה או נציגו.

      החוק למניעת אלימות במשפחה – לקום ולעזוב

      אם אתם רואים או חשים (או רואות או חשות) שיש סכנה לחייכם או לבריאותכם, מומלץ פשוט לעזוב את המקום (לפני או אחרי שמתקשרים למשטרה). צעד זה יכול להציל את חייכם. מומלץ לעשות הכנות לפני צעד כזה: לדאוג שיהיה מקום ללון בו (אם לא אצל חברים או בני משפחה אז במקלט לנשים מוכות), לשים את המסמכים והחפצים החשובים במקום בטוח, ולדאוג למספיק דברים שיהיו לכם בימים הראשונים.

      דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – דברים שחשוב לשים אליהם לב

      • רצוי לתעד את האלימות (באמצעות קלטות שמע, תמונות של תוצאות האלימות, מצלמות וידאו וכו'). זאת על מנת שיהיה תיעוד במקרה של הגשת תלונה במשטרה או במקרה של סכסוך בבית המשפט. ראיות יהיו לעזר רב ביותר במקרים הללו.
      • ברוב המקרים מערכת היחסים לא תשתפר והצד האלים לא ישתנה.
      • במצבים של התעללות בילדים, חשוב ביותר להרחיק את המתעלל מהבית, ואם זה לא אפשרי אז את הילד.
      • גם אלימות מילולית במשפחה היא אלימות במשפחה ואין סיבה שתסבלו ממנה.

      דרכי התמודדות עם אלימות במשפחה – סיכום: במאמר זה ראינו דרכי התמודדות רבות עם אלימות במשפחה. הדבר החשוב ביותר הוא לא להתייאש ולעשות משהו. ניתן לדבר עם גורמים מנוסים שזה תפקידם, באשר לשאלה מה רצוי לעשות בכל מקרה ומקרה.

      *אתר אלימות במשפחה – LawPlili מכיל מאמרים משפטיים וניתוחים משפטיים אך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. יובהר כי העושה שימוש באמור באתר עושה כן באחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף